Thursday, 1 March 2012

Anakku :)









Assalamualaikum (wajib jawab salam), peace ! hoho :)

masih ingatkah kau pada SI KECIL INI ? both are no longer stay at my house. daa mula ke taska. almost 3 months already. Namun tak bermakna rumah sunyi dari bunyi teriakan dan tangisan si kecil. Alhamdulillah, murah rezeki emak. Ada jiran baru pindah dan menghantar anak mereka kpd emak. Memang emak tak duduk diam. "sekurang-kurangnya boleh dapat duit tiap bulan ntk simpan kt Tabung Haji" kata emak. Secara tak langsung aku juga terjebak dlm bidang 'babysitter' yang tak bertauliah. hewhew ~ ah, pengalaman itu juga satu pembelajaran kan. seriously, look after two kids is not easy ! pendek kata 'bukan senang nk jaga anak' agaga ;p. Tenaga dan kesabaran tingkat paling tinggi sangat dituntut. dua beradik yang baru 3 bulan mak aku jaga skrg ney, si abang (Irfan, 2 tahun) dan si adik yg comel-mata besaq (Qisya, 8 bulan). jika diberi pilihan, aku lebih gemar untuk bermanja + menjaga Qisya. kerana dia juga perempuan dan masih bayi yang hanya mampu merangkak dan berusaha bertatih tapak demi tapak. jujur aku katakan, si abang (Irfan) memang banyak akal dan menggugat kesabaran yg senipis cuma. 

Irfan : "nak susu !"
Aku : "kejap, Along buat"

susu 5 sudu, air suam2 kuku sehingga mencecah angka 8 di botol susu. goncang, siap !

Aku : "Irfan, nah ! dah siap".
Irfan : "Nak susu lain ! uwaaa !" (sila jgn salah tafsir. dia nk suruh aku bancuh susu lg sekali, ngek ;p)

*situasi diatas mmg seringkali terjadi, harap maklum*

kadang bila aku hulurkan botol susu ke dia, dgn tegasnya dia meminta
"nak emak buat,,uwaaa !" peh, sedangkan emak mendodoikan Qisya di bilik, terpaksa laa juga aku panggil emak bg memenuhi kehendak Irfan-banyak songeh.
"nak Upin Ipin !". kata Irfan.
Aku : what ?? baru pukul 3 hang dah mintak nk tgk Upin Ipin. 
Gila ~ (dlm hati) hehe. mana nak cari Upin Ipin ? pukul 5.30 baru ada kt tv9 ceq ooii. tahan lah telinga mendengar rengekan mahukan Upin Ipin.

"sabar aween. budak bukan tahu ape"

selalu kata2 ini disebut emak. mmg emak penyabar. sejak 22 tahun yang lalu menjaga aku lima beradik. Konklusi : bukan mudah menjadi ibu. bukan mudah menjaga anak. sebab tu aku tlg mak, boleh praktis awal wey,,kahkah :)

jam menunjukkan pukul 2  pagi. ini entri terakhir aku dari rumah mak. pukul 10 pagi nnt naik feri ke Kuala Perlis. then heading to Shah Alam. ah, aku bakal rindukan suasana riuh suara si kecil. Bisa saja aku teringatkn keletah mereka. Trust me, they will miss me too..agaga ~ Along : garangnya tapi kiut ! Am I ? you better say yes ! grrrr..


*3 photo diatas sudah semestinya bukan Irfan mahupun Qisya. 
she's Ezaty. peminat No 1 aku ;p ngee ! 


p/s : awat aku rasa malas semacam nk mula semester baru ? haih !

33 comments:

  1. Wah...jadi pengasuh.Kadang2 best,kadang2 pening.Tapi ia akan jadi kenangan bile bebudak tu dah besar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak kau lagi pening jaga kau kecik2 dulu,,hehe ^^

      Delete
  2. Susu lain ape? Eh tak phm la.. Eh bulih tolong jelaskan tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. susu lain ?? err,,wey,,sensored ! ahaks

      Delete
  3. budak budak memang menguji kesabaran, tapi bila dah besar siki dah bersekolah dah ok le tak? sebab tak payah babysit lagi ...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. nnt nk babysit ank sendiri le ~ agaga ;p

      Delete
  4. best jgk sbnanye melayan keletah budak. tadi aku baru tanya kat budak djh 2 skolah aku
    "mata cikgu cantik tak?" laajuuu je dia angguk. kan aku dah kata, mlayan budak budak best!
    haha!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau rasuah budak tu kan ? kau bagi dia gula2 kan ?
      woohuuu ~

      Delete
  5. betol bukan seng nk jaga budak tp dorg comellll

    ReplyDelete
  6. hah, babysitting.
    baguslah, berlatih.

    *budak2 nakal evil mmg comel.

    =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kau nk ckp aku pon comel kan ? kuikui ;p

      Delete
  7. tak penah lagi babysit kanak-kanak ni. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawen laa,,baru merasa jaga budak2 ;p
      besh ! tapi PENAT !

      Delete
  8. budak kalau degil ubatnya rotan., kurang² ade gak bekas kat badan utk bebudak tu jadikan kenangan., wahahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubit pon bley tinggalkan parut kan ?
      sweet memories gak kan ? haha

      Delete
  9. suka budak-budak! haisyh....anak saudara aku pun macam gini. ngadanya lain macam. tapi budak2 memang gini. manja lebih. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak saudara kau manja mcm kau laa sis ! ^^

      Delete
  10. "emak penyabar. sejak 22 tahun yang lalu menjaga aku lima beradik"

    hurm ok, anda berumur 22tahun skang

    ReplyDelete
    Replies
    1. ey,,kita sebaya ke ??
      haha,,baru kau tahu mak kau penat menjaga kau.
      skrg kau jagalah diri sendiri ;p

      Delete
  11. "emak penyabar. sejak 22 tahun yang lalu menjaga aku lima beradik"

    hurmm ok, anda berumur 22tahun skang

    ReplyDelete
  12. huh sama la kalau anak buah sy pun..buat susu tu kekadang smpai kena bpura2 dpn dia..hiii mcm2

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasni bg minom ayaq sirap je laa,,senang ! haha

      Delete
  13. akak kte nk susu dugro tuk cpt tinggi.

    ReplyDelete
  14. kunjungan hangat.. kunjung balik ya. jangan lupa follow nya.. :D

    ReplyDelete
  15. gua duk taktau nak komen padia, hang mai la lepak kat blog gua balik. Kahkahkah

    ReplyDelete
  16. nak jaga budak2 ni memerlukan kesabaran yg tinggi jugak sebenarnya (:

    ReplyDelete
  17. paling suka time dax kcik tido nmpk comel+baik j dan y paling pnting umah pun tenang j.hahaha

    babysitter~tolong mak j.

    ReplyDelete