Tuesday 15 September 2015

muhasabah.






Assalamualaikum...

May this entry can help us to muhasabah ourselves and may ALLAH bless us all. This morning when I scrolled down the news feed in Facebook, ternampak satu post kat Backpackers Malaysia.
Post tu lebih kurang cenggini "bila kita nk travel berjam-jam awalnya kita dah get ready kat airport. Tapi bila time azan, adakah kita dah siap sedia diri kita untuk bersolat?

Kita nak pi travel macam-macam pakaian cantik2 yang kita nak bawak. Preparation mantap takmau tinggal apa pon. Adakah kita buat persediaan serupa bila nk bersolat?

Aku rasa macam terkena tamparan yang maha kuat. Sebelum tu, Al-Fatihah kepada para jemaah haji yang terkorban dalam tradegi kren tumbang baru-baru ni. Semoga ALLAH tempatkan kalian dalam kalangan para syuhada dan dirahmati oleh NYA. Takziah juga pada warga Palestin, Masjid Al-Aqsa diserang lagi oleh tentera Israel. Allahuakbar ! Takziah juga pada pelarian Syria. Belum selesai malsah pelarian Rohingnya sekarang timbul kisah pelarian Muslim yang lain pula. Sebak sungguh bila kenangkan macam-macam perkara yang terjadi pada umat Islam seluruh dunia. Isu Islamophobia pon belum tamat sejak  tragedi 11 September.

Kat mana kekuatan kita? Al Quran pon jarang-jarang dibaca. Solat selalu bila nak habis waktu. Hiburan keterlaluan. Aurat terbuka dan tak terjaga. Pergaulan bebas lelaki dan wanita.

Lets muhasabah. Ayuh perbaiki diri. Sesungguhnya peringatan ini untuk diri sendiri juga yang selalu leka. Duniawi tiada apa-apa. Semoga akhirat dan balasan yang lebih baik akan menanti kita disana. Aminn ya ALLAH ;)

No comments:

Post a Comment